Regjeringen får ekspertråd fra næringslivet

Hvordan løse transportutfordringene?

Transport21 rapporten ble presentert og overrakt Allan Ellingsen, Statssekretær i Samferdselsdepartementet 10.12.2019. Seremonien ble holdt i Ruter sine nye lokaler i Oslo (tidligere trafikanten).

Bernt Reitan Jenssen, leder for arbeidsgruppen for Transport21 og leder for Ruter, innledet overrekkelsen med å fortelle om en teknologi i rask endring og viktigheten av at vi må legge til rette for utvikling av fleksible løsninger som kan tilpasses en verden i rask endring.

Hva er transport21?

Transport21 er et innspill til strategi for forskning, utvikling og innovasjon rettet mot myndigheter, FoUI-aktører og næringsliv i transportsektoren i Norge. Formålet med strategien er å identifisere og prioritere nødvendig kunnskap for å utvikle en bærekraftig transport, og som legger til rette for en bedre transportpolitikk og næringsutvikling i sektoren. – sammendrag hentet fra transport21 rapporten.

Rapporten er utarbeidet av forskningsrådet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Den gir råd om hvordan Norge best kan innrette innsatsen for forsking, utvikling og innovasjon i samferdselssektoren. Den er utarbeidet gjennom en såkalt 21-prosess i regi av Forskningsrådet, med bidrag fra representanter for næringsliv, kunnskapsmiljø, og myndigheter.

Rapporten peker på tre områder som bør prioriteres innen forskning, utvikling og innovasjon:

Mission 1: ZERO – reduksjon av klimagassutslipp

I 2030 skal aktivitet i transportsektoren ikke føre til hardt skadde eller drepte. Nye transportløsninger skal ha null utslipp og medføre reduserte naturinngrep, og samlede klimagassutslipp fra transportsektoren skal være redusert med minst 60 prosent. Ingen skal oppleve negative helsebelastninger på grunn av utslipp eller støy.

Mission 2: Bevegelsesfrihet – mobilitet skaper en følelse

I 2030 skal alle ha tilgang til bærekraftig og effektiv transport som støtter opp under det de trenger for et godt liv i byene og distriktene. Transportløsningene skal være tilrettelagt på en balansert måte for person- og varetransport. Transportsektoren skal legge til rette for deltakelse i arbeidsmarkedet, reiser til undervisningsinstitusjoner og sosiale aktiviteter.

Mission 3: Verdiskaping og konkurransekraft

I 2030 skal norsk næringsliv være internasjonalt konkurransedyktig på løsninger for «Zero» og «Bevegelsesfrihet» samt der vi har komparative fortrinn. Løsningene vi har i Norge, skal understøtte næringslivet slik at bedriftene kan levere gode produkter og tjenester i Norge og internasjonalt.

(Mission 1, 2 og 3, er hentet fra Transport21)

SAMS-Norway og partnere

Flere av våre partnere var til stede under seremonien. Ketil Olaf Paulsen, SAMS partner, fra Kongsberg Maritime, presenterte sammen med Gina V. Ytterborg, avdelingsdirektør, Vegdirektoratet, Statens vegvesen,- åtte råd for realisering av strategien. Han trekker frem pilotering og Pilot-T som et av hans kjernepunkter.

Ved å opprettholde Pilot-T vil vi bidra til at gründere og oppstartsselskaper kommer videre i prosessen, sier Paulsen. Vi må kunne behandle søknader for mindre bedrifter som ønsker et mindre beløp på en enklere og mer effektiv måte enn det vi gjør i dag, avslutter han.

SAMS Norway er en av aktørene som har gitt innspill til strategiprosjektet. På Innspill-møter avholdt i juni og august i Kongsberg, var både SAMS-Norway og flere av våre partnere representert.

Norske selskaper har svært gode muligheter til å levere innovative løsninger inn til et bærekraftig mobilitetssystem og å skape ny, stor og viktig verdiskaping for landet. Utviklingen internasjonalt går svært fort og det er derfor av avgjørende betydning at myndighetene legger til rette for raske, kraftfulle og fleksible ordninger knyttet til FOUI innen samferdsels-feltet. Rapporten gir flere gode råd i denne retning – og vi vil spesielt fremheve behovet for å skape norske løsninger som kan implementeres og selges internasjonalt allerede innen 2030, kommenterer Torun Degnes, daglig leder i SAMS-Norway.

Statssekretær Ellingsen takker for en rapport som synliggjør nye tanker, ambisjoner og avansert transportteknologi.  Denne rapporten vil gjøre det enklere for oss å målrette innsatsen på forskning og ny teknologi, sier Ellingsen.

 

Medlemmer i strategigruppen i Transport21

  • Bernt Reitan Jenssen (leder) – Adm. direktør, Ruter
  • Silvija Seres – President, Polyteknisk forening (Oslo)
  • Stein W. Wallace – Professor Dep. of Business and Management Science, NHH (Bergen)
  • Rune Storvold – Forskningssjef, NORCE (Tromsø)
  • Torbjørn Johannson – Styreleder, ASKO (Oslo)
  • Anna von Streng Velken – Seksjonsleder Transport og luftkvalitet, Miljødirektoratet (Oslo)
  • Nils Kalstad Svendsen – Leder av Dept. of Information Security and Communication Technology, NTNU Gjøvik (Gjøvik)
  • Ketil Olaf Paulsen – Teknologileder Kongsberg Maritim, Kongsberggruppen (Kongsberg)
  • Basit Mohammad – Seniorrådgiver Innovasjon, Avinor (Oslo)
  • Ragnhild Wahl – Fagansvarlig FoU, Jernbanedirektoratet (Trondheim)
  • Hanne Nettum Breivik – Direktør kombinert mobilitet, Entur (Oslo)
  • Beate Kvamstad-Lervold – Leder for SINTEFs mobilitetssatsing, SINTEF (Trondheim)
  • Gina Ytteborg – Avdelingsdirektør, Statens vegvesen (Oslo)
  • Patrick Waldemar – Forskningssjef, Telenor (Oslo)
  • Gunnar Lindberg – Direktør, Transportøkonomisk institutt (Oslo)
  • Siri Vasshaug – Prosjektleder, Smartere Transport Bodø (Bodø)
  • Thorkel Askildsen – Seniorrådgiver, Kystverket (Arendal)

Transport21-RAPPORTEN kan leses her!