Samspillet mellom by, bygg, mennesker og teknologi står i fokus

Høsten 2020 lanserte Sparebanken Østfold-Akershus, Høyda Utvikling, COWI, SAMS-Norway, InfraCity og ABO Plan & Arkitektur forprosjektet; Veikartet for Mobilitet (Veikartet). Et forprosjekt som har blitt utviklet i over et år. Hovedmålet for Veikartet, er å oppnå en helhetlig plan for fremtidens bærekraftig mobilitet integrert med områdeutviklingen på Høyda. For å få til dette, ser man på sammenhengen og samspillet mellom by, bygg, menneskene og tilgjengelig teknologi. Veikartet består av seks definerte prosjekter som tar utgangspunkt i de eiendomsutviklingsprosjektene som det investeres i på Høyda og ønsket om å binde Høyda tettere sammen med Moss sentrum og Verket.

Veikart for mobilitet i Moss

Moss Kommune har i sin utviklingsstrategi utpekt Høyda som ny bydel i Moss. Høyda er et handels og utviklingsområde i tidligere Rygge kommune. I dag defineres Høyda og Moss sentrum som to separate handelsområder innenfor en radius på 3 kilometer. Veikartet ser på mulighetene for å koble sammen disse to tettere, slik at befolkningen enklere kan benytte seg av hele tilbudet i Moss kommune og gjerne uten å måtte bruke bil.

Ønsker du å få med deg presentasjonen av forprosjektet “live”, kan du se den her.

Høyda og Moss er belastet av høy trafikk og flere logistikk utfordringer knyttet til persontransport, distribusjon og leveranser av varer og kobling mellom land og sjøbasert logistikk. For å nå miljø- og klimaambisjoner i Moss Kommune, ønsker man å prioritere myke trafikanter og redusere bruken av bil.

Veikartet har utviklet seg til å bli mer enn bare for koblingen mellom Høyda og Moss sentrum. Vi viser blant annet hvordan mobilitet knyttes til ett delingsnettverk, og hvilken betydning det har for utvikling av fremtidens mobilitet i byer. Et eksempel er delingstjenesten Im.P som i dette tilfellet effektiviserer, og rasjonaliserer, parkering. 30% av de som kjører rundt i byer leter etter parkeringsplass. Når parkeringsplasser i tillegg opptar mye potensiell utviklingsareal, er det viktig å finne alternative måter å finne parkering på når byer fjerner disse plassene. Teknologien i Im.P bistår i parkeringsprosessen, og gjør den enklere. Ved å kunne booke parkeringsplass før man komme til byen, vil man spare mye tid på å lete, og samtidig redusere utslipp. Denne form for delingsnøkkel tar vi i bruk på flere områder, for eksempel kontorløsninger.

Fremtidens mobilitet

Forprosjektet skapte stor begeistring hos blant annet Finn Grønseth som er daglig leder i Høyda Utvikling. Initiativtakerne fra Høyda Utvikling, InfraCity, ABO Plan & Arkitektur og SAMS-Norway driver prosessen på eget initiativ videre til hovedprosjektet som har fått navnet, Fremtidens Mobilitet. Foreløpig samarbeidspartnere i prosjektet er Nordic Innovators, COWI, Fjordkraft og Mosseregionens næringsutvikling. Hovedprosjektet eies og ledes av InfraCity. Det jobbes nå med å søke finansiering til prosjektet.

 

Vi har ikke tid til å vente, og må gjøre om ord til handling, sier Iversen. Ved å løfte frem allerede eksisterende mobilitetsløsninger, kan vi se på hvordan vi kan sette sammen systemene på en ny måte for å kunne løse utfordringene vi har i samspillet mellom by, bygg, mennesker og teknologi, sier Iversen. I jobben med å verifisere systemer og produkter, spiller SAMS-Norway en viktig rolle, sier han. Klyngen består i dag av mange små og store partnerbedrifter som er langt fremme med testing, produksjon og leveranse av mobilitetssystemer. Vi utvikler en modell ut ifra erfaringer og prosesser som enkelt kan videreføres og bidra til å skape fremtidens mobilitetsbyer.

Torun Degnes, daglig leder i SAMS-Norway, koordinerer SAMS partnere og håndterer nødvendig kompetanse inn i prosjektet.

Bærekraftige systemer for bymobilitet krever en god arkitektur og et godt sammensatt system, sier Degnes. Hun forteller videre at partnere i SAMS får en unik mulighet til å vise frem både eksisterende mobilitetsløsninger og utvikle nye i henhold til behov. Sammen med byplanleggere, arkitekter, eiendomsutviklere, mobilitetsleverandører og kommunen, får vi en helhetlig forståelse av hvilke muligheter og utfordringer som foreligger, og kan utvikle helt nye og bærekraftige løsninger som vil ha stor verdi både for kommunen, innbyggerne og byområde.

Prosjektet i sin helhet skal vise frem et samspill mellom by, bygg, menneske og teknologi hånd i hånd, og være bygd opp av prinsipper som lett kan overføres til andre byer med tilsvarende problemstillinger.