– Norge er blant de beste i verden på autonom mobilitet

Stortingets transport- og kommunikasjonskomite var på digitalt besøk i Kongsberg Teknologipark, onsdag 23. september. Komiteen så på muligheten for å gjennomføre besøket på en forsvarlig måte, da den opprinnelige planen om å besøke Kongsberg Teknologipark i mars ble satt på hold på grunn av koronakrisen. Etter noen justeringer og tilpasninger, fikk tidligere Telemark, Vestfold og deler av Viken (Buskerud) fylke digitalt besøk av komiteen.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité er en fagkomité på Stortinget. Den behandler saker om innenlands transport, post, telekommunikasjon, elektronisk kommunikasjon og oppgaver under Kystverket, og denne uken besøkte de Kongsberg for å få innblikk i hvilke muligheter og utvikling som foreligger innenfor transportindustrien i Kongsberg.

Bedrifter i Kongsberg holder presentasjon for Stortinget

Flere av bedriftene i Kongsberg holdt presentasjoner for transport komiteen, deriblant Kongsberg Teknologipark, Kongsberg Innovasjon, SAMS Norway, Yeti Move, Kongsberg Maritime og Applied Autonomy. Felles for de alle er deres engasjement rundt bærekraftig teknologi, utvikling rettet mot autonome mobilitets løsninger, systemer og bruk av data. Det var en engasjert gjeng fra Kongsberg som fikk ordet etter tur og orden.

Johnny Løcka, administrerende direktør i Kongsberg Teknologipark (KTP) startet seansen om Kongsberg.

I KTP har vi selskaper som opererer fra havrommet til verdensrommet, sier han. Vi har en stor og tung industri med mye kjernekompetanse og erfaring. -For å beholde arbeidsplassene og utvikle muligheten videre i Kongsberg, er det helt avgjørende at det er raskt og enkelt å reise til Kongsberg. Løcka har et ønske til komiteen om å legge til rette for to tog i timen og under en time til Oslo.

Samarbeid på tvers

For å lykkes, må man løfte i flokk. Det å kunne jobbe i fellesskap på tvers av bedrifter og samarbeide om kollektive løsninger vil være helt avgjørende i jobben om å styrke arbeidsplasser i Norge.

Det som skiller oss fra andre forretningsinkubatorer, er det tette samarbeidet med tunge teknologiselskaper og industri-eksperter, sier Tina Edvardsen, kommunikasjonsrådgiver hos Kongsberg Innovasjon. -Dette gir oss en unik mulighet til å overføre og dele kompetanse fra tunge industrimiljøer slik at mindre selskaper blir konkurransedyktige.

Selskapene forteller om Kongsberg Industrien og hvilke muligheter som foreligger akkurat her i byen. En unik delingskultur som gjør det mulig å overføre kompetanse mellom selskapene. Vi har en testarena her på Kongsberg hvor vi tester ut nye mobilitetsløsninger i en passe stor by slik at systemene kan skaleres opp i større byer og på flere steder.

Peter Due, CEO i Yeti Move, forteller om deres samarbeid med Øveraasen på Gjøvik, som har tegnet kontrakt med Avinor og Swedavia, om å levere førerløse brøytebiler til svenske flyplasser.

Vi tester forskjellige type system-løsninger her på Kongsberg, og det er et godt sted å drive teknologiutvikling sammen med fremoverlente aktører, sier han.

Byggeklossene må settes sammen på en helt annen måte

Daglig leder, Torun Degnes fra SAMS Norway, snakker om de viktige byggeklossene som allerede eksisterer i dag, men som må settes sammen på en helt annen måte.

Vi må tenke nytt for å forbedre transportsystemene, sier hun. Det fortrinnet vi har innenfor autonom mobilitet er avhengig av krevende og modige kunder som tør å utfordre, slik at vi sammen kan løfte norsk industri samt få løsninger som er bedre enn i dag.

Vi må gripe den muligheten vi har akkurat nå – sammen, avslutter hun.

Hvorfor autonome skip?

Det vil være redusert behov for videre utbygging av infrastruktur da veien på sjøen allerede er klar.

Ved å benytte sjøen som veibane, slipper vi brøyting og vedlikehold, sier Ketil Paulsen, teknologileder fra Kongsberg Maritime. Energiforbruket reduseres og mer bærekraftig energi tas i bruk, sier han.

Kongsberg Maritime viser til flere pågående prosjekter, blant annet Bastø 6, hvor fergen legger til-og-fra kai automatisk, og Asko prosjektet som skal benytte autonome fartøy til å krysse Oslofjorden mellom byene Horten og Moss.

Hvorfor teste systemer og autonom transport i Norge?

30 land ble nylig rangert av KPMG etter hvilket land som er best forberedt på selvkjørende transport. Rapporten viser at Norge ble rangert på 3. plass. Rapporten viser at Norge er klart fremst i Norden, også foran USA. Norge har beholdt sin plasseringen fra i fjor. Les saken hos KPMG og rapporten her.

På dette spørsmålet fra komiteen utfyller Olav Madland, CEO hos Applied Autonomy at Norge er moden til å ta i bruk autonomi.

Grunnen til at vi har denne posisjonen, er at vi evner å jobbe strategisk sammen som et landslag, sier han. – Vi har et variert klima, alt fra snø og is til vann og sommer. Det er derfor ideelt tilrettelagt for å teste løsninger i Norge. Dersom testene fungerer her, vil de fungere overalt, mener han.

Ny norsk eksportnæring i Norge

Komiteens umiddelbare tilbakemelding, er at de syns Kongsberg har spennende teknologi, prosjekter og samarbeid, og de ytret et ønske om å besøke tidligere Telemark, Vestfold og Buskerud på et senere tidspunkt.

Vi er takknemlig over at vi gikk muligheten til å presentere Kongsberg for komiteen. Vi ønsker selvsagt å vise frem teknologibyen og alle mulighetene som er i Kongsberg, og det er en åpen invitasjon til komiteen om at de kan besøke oss i Teknologipark så fort det er forsvarlig og gjennomføre dette igjen, sier Løcka.

Komiteen viste stor glød og interesse for teknologibyen Kongsberg, og vi krysser fingrene for at de ser hvilken verdi det har for Kongsberg, men også nasjonalt at vi fortsetter å bygge, utvikle, teste og levere systemer og løsninger i et samarbeid på tvers av byene og fylkene. På denne måten kan vi beholde arbeidsplasser og sammen gripe muligheten om å bygge en ny eksportnæring i Norge.