
Platooning er trådløst sammenkoblede lastebiler som kjører tett etter hverandre. Internasjonale pilotforsøk på flerfelts motorveg har vist drivstoffbesparelser og bedre sikkerhet, men resultatene har begrenset overførbarhet til Norge. Vi vet lite om effekten av platooning i områder med små trafikkvolum, krevende veg- og værforhold.
I dette fagdykket vil Maren H. Rø Eitrheim fortelle om et pågående forskningsarbeid på platooning i Norge ved NTNU og Statens Vegvesen. Vi vil se nærmere på hvilke muligheter og barrierer vi står overfor med truck platooning på norske veger, og hvordan dette kan påvirke framtidas førerrolle, varetransport og utvikling av infrastruktur. Hva er erfaringene etter å ha kjørt trådløst sammenkoblede lastebiler på E6 i Nord-Norge? Ta en titt på denne videoen og hør mer om platooning i fagdykk 29. oktober.
Om Maren
Forsker ved avdeling Menneske og Automasjon ved Institutt for Energiteknikk (IFE) og for tiden doktorgradskandidat ved Institutt for Bygg- og Miljøteknikk, NTNU. Maren har bakgrunn i psykologi og forsker på samhandling mellom mennesker og teknologi innen prosessindustri, helse og transport.